FELKÉSZÜLÉS

Legalább egy héttel a verseny előtt, a résztvevő csapatok kapnak egy robotot készletet és két micro:bitet. Ezeket azért osztjuk ki, hogy a csapatok fel tudjanak készülni a versenyre. Feltételezzük, hogy a csapattagok, már tudnak alapszinten programot alkotni, ismerik az egyszerűbb programozási struktúrákat:

  • feltételes elágazás (if - else)
  • ciklusok (for, while, until)
  • változók és konstansok
  • fügvények

A felkészülés arra szolgál, hogy


Robot készlet

Mindegyik készlet a következő dolgokat tartalmazza:

  • 1 db tárolódoboz
  • 1 db Bitbot robot
  • 1 db elemtöltő
  • 3db AA méretű újratölthető elem
  • 1 db USB kábel a programozáshoz
  • 2 db microbit
  • 2 db elemtartó a microbitekhez
  • 4 db AAA elem

Microbit csatlakoztatása

A microbitet a robot elemtartója előtt lévő csatlakozóba kell beledugni. Két csatlakozó van egymás mellett, a szélsőt használd. A microbit kijelzőjének előre, az ultrahang szenzor felé kell néznie.

Robot bekapcsolása

A robot verziójától függően kell a robotot bekapcsolni. A verziót a robot alján ellenőrizheted.

Bit:bot v1.1

A micro:bit-en lévő két gombot egyszerre lenyomva és az eszközt közben újraindítva, a micro:bit beáll Bluetooth párosítási üzemmódba. Ekkor egy animáció, majd egy véletlenszerű alak jelenik meg a kijelzőn. Mivel a Bit:bot vonalérzékelői és a micro:bit nyomógombjai ugyanarra a vonalra vannak kötve, ezért a robotot a földre helyezve és ott bekapcsolva a micro:bit be fog állni Bluetooth párosítás üzemmódba és nem az általatok megírt program fog elindulni. Ezért a Bit:bot 1.1-es verzióját mindig a levegőbe emelve indítsd el és csak pár másodperc múlva tedd a földre.

Bitbot v1.2 és magasabb verziók

Ezekre a robotokra raktak egy mikrokapcsolót, ami megoldja a Bluetooth párosítási problémát, ezért ezeket a robotokat a földre helyezve is el tudjátok indítani.

USB kábel csatlakoztatása

A robotot az USB kábel csatlakoztatása előtt kapcsold ki és csak azután kapcsold be, miután a microbit programozása megtörtént és lehúztad az USB kábelt.

Saját pálya építése

A felkészülési idő alatt, javasoljuk, hogy a csapatok is készítsenek pályát maguknak 19mm-es szigszalag felhasználásával. Ezen tudjátok tesztelni, hogy az általatok felprogramozott robotot milyen gyorsan képes végigmenni a pályán. Leginkább a kanyarokra érdemes optimalizálni a robot sebességét, mert ha a robot túl gyorsan megy bele egy szűkebb kanyarba, letévedhet a pályáról és algoritmustól függően vagy nem talál vissza, vagy időbe fog telni a pálya megkeresése.

Két féle módon követheti a robot a vonalat.

  1. A vonalat a robot a két vonalolvasó között tartja. Ez a megoldás gyorsabb sebességet eredményez, viszont ha a robot letér a pályáról, akkor nem fog magától visszatalálni, mivel az robot azt hiszi, hogy a vonal a két érzékelő között van. Ekkor a csapattagoknak kell visszahelyezni a robotot a pályára, ami pontvesztéssel jár.
  2. A robot az egyik érzékelőt a vonalon tartja. Ebben az esetben a robot lassabb lesz, mert a 2cm-es sáv felett nehezebb tartani az érzékelőt és emiatt a motorokkal több irányváltást kell végezni. Ez a megolgás (ha jól van megírva az algoritmus) viszont automatikusan visszavezeti a robotot a pályára és ez bár egy kis időveszteséggel, de nem pontvesztéssel jár.