BLOCKEDITOR
Ha már programoztál Scratchben, akkor ismerős lesz a felület. A micro:bit blokkszerkesztője is grafikus felületű a nagy különbség, hogy az általatok megírt program "lejön" a képernyőről és egy kis eszközön fog futni.
FONTOS! A Blockeditor online fejlesztői eszköz. Az általatok megírt programot online tárolja. Mivel a szerkesztőbe nem kell regisztrálni, így a felület a számítógépetek egyedi azonosítója alapján ismer fel titeket és ez alapján tárolja a programjaitokat. Ezért ha a versenyre jöttök, célszerű elhozni a laptopotokat. Akinek nincs laptopja, annak biztosítunk. Az otthon előre megírt kódot mindenképpen mentsétek le .hex fileba és hozzátok magatokkal, vagy email-en küldjétek el magatoknak.
Blockeditor
https://makecode.microbit.org/
Részletes leírást és példákat találtok Dr. Abonyi-Tóth Andor Programozzunk micro:biteket! című anyagában.
Új projekt indítása
Blockeditor indításához kattints ide:
https://makecode.microbit.org/
1. Kattints a "New Project" gombra
2. Add hozzá a Bit:bot vezérlő blokkokat
3. Megjelenik két új blokk. A Bitbot blokk a roboton lévő motorokat, érzékelőket és a LED-eket vezérli, a Neopixel blokk a LED-eket. Ez utóbbi blokk nem lényeges.
Program letöltése a micro:bit-re
Az elkészített programot a szerkesztő bal alsó sarkában található Download (Letöltés) gombbal lehet letölteni. A gombot megnyomva, az oldal lefordítja a programot .hex fájlá. Böngésző beállításától függően ezt a fájlt vagy a beállított könyvtárba menti automatikusan, vagy rákérdez a mentés helyére. Mindkét esetben a .hex fájlt a meghajtóként megjelenő micro:bit-re kell menteni.
Motorvezérlés
A Bit:bot motorjait lehet együtt illetve külön-külön is vezérelni. A sebességet -1023 és 1023 között lehet állítani. A negatív értékre hátra, a pozitív értékre előre fog forogni a kerék. Nulla értéknél a motor leáll. A beállított sebesség függ az elem töltöttségétől. Minél jobban fel van töltve az elem, annál gyorsabban fog mozogni a robot ugyan azon a beállított sebesség értéken (pl. 400).
- Motor előre: 1 ... 1023
- Motor hátra: -1023 ... -1
- Motor stop: 0
FONTOS! Nagyon alacsony sebességnél (pl. 30) a robot nem fog elindulni a tehetetlensége miatt. Ha 200 alatti sebességet választottatok és a robot nem indul, akkor állítsatok be magasabb sebességértéket.
FONTOS! A robotok kerekeit nem precíziós, hanem egyszerű DC motorok hajtják. Ezért előfordulhat, hogy mindkét motortnak ugyanakkora sebességet beállítva, a két motor nem ugyanakora sebességgel forog. Ilyenkor a robot nem fog egyenesen menni. Ezt úgy lehet kompenzálni, hogy a motorokat külön vezérlitek.
Példaprogram
A program bemutatja, hogy az egyes motorvezérlő blokkok hogyan működtetik a motorokat. Minden mozgás között fél másodpercnyi szünet van.
Jobb klikk -> Megnyitás új ablakban és a kód megjelenik egy külön ablakban a szerkesztőben.
Vonalolvasó (line sensor)
A Bit:bot robot alján található két vonalolvasó. Ezeket külön-külön lehet olvasni és az érzékelő jele alapján a motorokat vezérelni. A vonalolvasó értéke 0, ha az olvasó alatt nem fekete a felület és 1, ha az érzékelő alatt a felület fekete.
- line sensor = 0 - nem fekete
- line sensor = 1 - fekete
Példaprogram
A program a jobb és a bal vonalérzékelő jele alapján próbálja a vonalat a két érzékelő között tartani. A sebesség értékét az elején definiáljuk egy változóban.
Alacsony sebességnél a robot biztosan a pályán fog maradni, viszont lassan fog végigérni. Gyorsabb sebességnél meg van az esélye, hogy elhagyja a pályát. A csapatoknak meg kell találnia azt a sebességet, ami még gyors, de a robot még a pályán marad. A másik lehetőség, hogy a sebességet dinamikusan szabályozzátok a pálya görbületének megfelelően.
Jobb klikk -> Megnyitás új ablakban és a kód megjelenik egy külön ablakban a szerkesztőben.
Fényszenzor
Fényt mérni kétféleképpen lehet. Egyrészt a micro:bit érzékelőin keresztül másrészt a Bit:bot szenzorait felhasználva.
micro:bit
A micro:bit a LED-eket használja a fény érzékelésére és 0 (sötét) és 255 (világos) közözötti értékeket ad vissza.
Bitbot
A Bit:bot-nak a "karok" csúcsán van elhejezve jobb illetve bal oldalon egy-egy érzékelő. Ezek 0 (sötét) és 1023 (világos) közötti értékeket adnak vissza a fény erejétől függően.
Példaprogram
A program a Bit:bot fényérzékelőjét olvassa és az értékét a micro:bit kijelzőjén egy grafikonon ábrázolja. Sötétebb fényértékre a robot előre halad, világosabb fényre megáll. Pl. mobiltelefon lámpájával megvilágítva.
A fényértéket állítsátok be a környezeti fényhez.
A micro:bit fényérzékelőjét is lehet használni, ekkor a grafikon felső értékét állítsátok át 1023-ról 255-re.
Jobb klikk -> Megnyitás új ablakban és a kód megjelenik egy külön ablakban a szerkesztőben.
Rádió
A micro:bit rádiós összeköttetést tud létesíteni más microbitekkel. A rádiós modult először egy csatornára kell állítani. Az adott csatornán lévő összes microbit képes lesz üzenetet küldeni a többi micro:bit-nek. Az elküldött üzenet lehet egy szöveg, szám, illetve szöveg-szám pár. Vételnél az üzenet egy vagykét változóba kerül. A változóban tárolt értékeket lehet felhasználni a program irányítására.
Példaprogram
Az alábbi programot két micro:bit-re kell letölteni. A program az A gomb lenyomására elküldi a start=1, a B gomb lenyomására a start=0 üzenetet a másik micro:bit-nek, ami ennek hatására az kiírja a start értékét.
Jobb klikk -> Megnyitás új ablakban és a kód megjelenik egy külön ablakban a szerkesztőben.